I året 1893, den 16. februar, samledes et antal sangglade hånd­værksmestre på det nu forlængst nedrevne ­Hotel Dagmar på hjørnet af Tangen, nu Klostertorv, og Gulds­medgade. Hotellet, som havde en fortid som købmandsgård, ­kaldtes i 1928-udgaven af Aarhus før og nu - En jævn god ­gæstgiver­gård. - Om lørdagen tog man mod bønder, som kom til byen for at handle, idet både gård og gårdsplads var antagelige til formålet. Restaura­tion var tillagt en billig kro, der var bortfor­pagtet, og det havde en dansesal i stuen, ud mod Guldsmed­gade, hvor der kunne spilles komedie." - Mon ikke kroen har dannet rammen om mødet, og vore hånd­værks­me­stre? - Her blev i alle tilfælde sangforeningen ARION stiftet.

"Hotel Dagmar" på hjørnet af Tangen, nu klostertorv, hvor "Sangforeningen Arion" blev stiftet 16.2.1893, og hvor de ugentlige sangøvelser fandt sted indtil 1985. Ejendommen blev nedrevet kort efter århundredskiftet, da der skulle skaffes plads til de "Elektriske Sproveje".

Malermester Frantz Grouleff er, uden at det direkte er nævnt nogen steder, den, som vi anser for den egentlige stifter af foreningen, og som sådan er det sikkert ham, der har været initiativtageren til mødet, drivkraften, om man vil - ikke alene ved stiftelsen, men også gennem de følgende år, hvor det konstant var krisetider, og hvor det nu og  kneb voldsomt med at holde interessen fangen blandt medlemmerne, var det i alle tilfælde ham som holdt ud, og ham som forstod at holde sammen på 'stumperne'.

Men hvordan det hele nøjagtigt er foregået vides ikke. Referat af mødet findes ikke. Det eneste vi har at gå efter, er faktisk Grouleffs beretning, nedskrevet  efter hukommelsen omkring århundredskiftet:

I slutningen af 1891 dannes en Dobbeltkvartet af Medlemmer indenfor Vaabenbrødrefore­ningen for Aarhus og Omegn, da dennes Bestyrelse havde ytret Ønske om, at faa en saadan dannet til Underholdning ved For­eningens Sammen­komster.

Dobbeltkvartetten bestod af følgende:

1. Tenor: 
Typograf N. Mortensen
Gravør Gaston E.L. Møller

2. Tenor: 
Beslagsmed P. Thomsen
Sadelmager C. Guldbrandsen

1. Bas:
Tømrermester Wilhelm Thomsen
Forretningsfører R. Rasmussen

2. Bas:
Typograf A. Meyer
Malermester Frantz Grouleff

Kvartetten valgte Musikdirektør Severin Christensen til Dirigent. Prøverne afholdtes skiftevis i Dirigentens Hjem og paa Hotel Dagmar.

Kvartetten assisterede ved for­skellige Lejlig­heder i Vaabenbrødreforeningen, men da det viste sig, at det havde været Overlærer A. Müllers mening, at det skulle være enstemmig Sang saa alle Med­lemmerne kunde synge med, til­freds­stillede det ikke Kvartetten og da den ydermere var blevet noget kølig modtaget ved den sidste Underholdning, hvor den var blevet forstærket med 4 Medlemmer fra den dengang hendøende Sangfor­ening ved Navn: Aarhus Haandværker­forenings Sangfor­ening (stiftet 1876), besluttede man, sammen med de 4 Medlemmer af oven­nævnte Forening, at søge dannet et selvstændigt Mandskor, og afholdt i den Anledning et forbe­redende Møde i Beslagsmed P. Thomsens Hjem, her enedes man om at mødes den 16. Februar 1893, for at stifte Foreningen.

Stifterne var forannævnte medlemmer af Dobbeltkvartetten, med undtagelse af typograf A. Meyer, som ikke ses opført i for­handlingsprotokollen. Hertil kom de 4 medlemmer af Haand­vær­ker­foreningens Sangforening:

1. Tenor: 
Skomagermester Rasmus Jensen
Skomagermester A.N. Sørensen

2. Bas:
Malermester J.M. Halvorsen
Skomagermester Carl Hansen

At det nystiftede kor har været godt syngende kan der ikke herske nogen tvivl om. Begge skomagermestre sang igennem mange år tenor i Domkirkens kor, og Grouleff sang bas samme sted.

Syv stiftere2Malermester J.M. Halvorsen vedblev at være medlem indtil 1904. Alle de øvrige stiftere, altså med undtagelse af Grouleff, meldte sig ud efter ganske få års medlemsskab. Grouleffs prædikat som stifter af ARION kan derfor ganske enkelt skyldes, at han efter få år var den eneste af stifterne, der var tilbage i foreningen.

Men med nogen ret kan man dog også tillade sig at dvæle lidt ved en anden af de anførte håndværksmestre - nemlig beslagssmed Peder Thomsen, som stillede sit hjem til rådighed ved et forberedende måde. Ganske vist var han kun medlem i få år, indtil 1896, hvilket imidlertid havde en ganske særlig årsag. Derom senere.

Men det var i hans hjem det forberedende møde fandt sted, og Thomsen gjorde sig livet igennem kraftigt gældende i flere af byens selskabelige foreninger, var medstifter af rytterforeningen, og igennem mange år var han Borgerforeningens bærende kraft, så mon ikke også hans medvirken har været af en vis betydning.

Tilbage til vort 'stiftende møde' på Hotel Dagmar. Sit navn fik foreningen på forslag fra forretningsfører R. Rasmussen.

I 1890 havde ARION-København - storebror - gæstet Århus, i forbindelse med afholdelse af en sangfest - så mon vi gætter meget forkert ved at antage, at han har haft køben­havnerne og det lidt særpræge­de navn i erindringen, da han fremsatte sit forslag: ARION, som man altså fandt passende.

Det første år havde man ingen bestyrelse. Foreningen virkede nærmest som en selskabelig forening, hvor malermester Frantz Grouleff, som den ældste, fungerede både som formand og kasserer. Skulle der afholdes fester, blev der nedsat et udvalg til at arrangere det videre fornødne.

Koret kom ud af det første regnskabsår (1. marts 1893 til 1. marts 1894), med en underbalance på 18 øre, idet kontingen­trestancer og ikke betalte mulkter på ialt kr. 2,55 dog ikke var indtægtsført.

Nogle af det første års nyanskaffelser forekommer lidt besynderlige.

Der blev indkøbt en gave til dirigenten, et tobaksbord for kr. 20, og en sølvplade til samme for kr. 2,50. En flaske cognac til kr. 1,04 blev der også råd til, og bogbinderen som leverede sangbøgerne betalte man med kr. 9,65.  

Fra den tid kan anføres følgende be­retning: Der var arrangeret en Koncert med efter­følgende Svingom. Efter Koncerten og Kaffebordet samledes Medlemmerne med Damer, rede til Dansen. Der gik en halv Time uden at nogen "Musik" viste sig. Endelig spurgte man Grouleff: "Kommer Musikken ikke snart?" Han henviste til udvalget, som igen henviste til Grouleff, og det blev snart opklaret, at den overhovedet ikke var bestilt. Den ene troede, at den anden havde ordnet det. - Lidt efter lidt, fik man dog samlet et orkester ved at sende bud rundt i byen. Først kom en violin, så en kontra­bas, derefter en fløjte, og så endnu en violin. Det hele vakte meget morskab, og skadede absolut ikke dansely­sten, selv om man altså begyndte med et orkester på kun een mand. - Men Grouleff måtte tit høre: "Kan du huske da du arrangerede bal uden musik!"

Først på året i 1894 blev der nedsat en egentlig bestyrelse. En af grundene var, at man for at blive optaget i De centraliserede jyske Sangforeninger skulle have en sådan.

Kontingentet til Centralforeningen udgjorde kr. 6 pr. kvartal, og gjorde dermed et ikke uvæsentligt indhug i kassebeholdningen.

Skomagermester Rasmus Jensen Lille ramse, er noteret som ARIONs første formand, og beslagsmed P. Thomsen påtog sig af kassererjobbet. Det er i alle tilfælde ham der har underskrevet sig finansminister i de tidligere nævnte, første regnskab, der udviste et underskud på 18 øre.

ARIONs første koncert blev afholdt året før i Vennelyst, den gav et overskud på kr. 7. Beløbet lyder i dag ikke af så meget, men det er i denne forbindelse værd at nævne, at en håndværkers ugeløn i de dage lå på omkring kr. 15.

Lidt bedre forløb den anden koncert, med bal, som blev afholdt den 25. november 1894, denne gang med et overskud på kr. 11,52.

Store penge havde man med andre ord ikke at råde over, og det kneb også med at skaffe tilstrækkelige midler både til nye noder, og til dirigentens løn, som på dette tidspunkt var kr. 50 om året.